مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی

مبانی نظری مهارتهای اجتماعی
دانلود مبانی نظری مهارتهای اجتماعی
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
ادبیات نظری مهارتهای اجتماعی
فصل دوم پایان نامه مهارتهای اجتماعی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
ادبیات و مبانی نظری مهارتهای اجتماعی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته علوم تربیتی و اجتماعی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی

 

 

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

توضیحات:

فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

 

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

 

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

 

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

 

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

 

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

 

 

 

 

 

 

مهارت‌های اجتماعی

 مهارتهای اجتماعی، مهارتهای هستند كه در حین تعامل بین فردی با افراد دیگر به كار می‌روند. فیلیپس  (1978) پس از بررسی تعدادی از رویكردهای مربوط به تحلیل مهارت‌های اجتماعی نتیجه می‌گیرد، كسی دارای مهارتهای اجتماعی است كه با دیگران به گونه‌ای ارتباط برقرار كند كه بتواند به حقوق، خواسته‌ها، رضایت خاطر و یاانجام وظایف دیگر خود در حد معقولی دست یابد، بی‌آنكه حقوق، خواسته‌ها، رضایت خاطر و یا وظایف دیگران را نادیده بگیرد و با امیدواری بتواند در این موارد مبادله‌ای باز و آزاد با دیگران داشته باشد این تعریف به عناصر عمده برخوردهای اجتماعی بر حسب عمل متقابل شركت‌كنندگان اهمیت می‌دهد و تمركز آن به جای آنكه بر خود مهارتهای اجتماعی باشد، بر پیامد مهارتها است. هر چند فیلیپس خاطر نشان می‌كند« دانستن چگونه رفتار كردن در وضعیت‌های گوناگون» بخشی از مهارت اجتماعی است.

 

سگرین و دیلارد (1993، به نقل از هارجی، 1380) تعریف مشابهی ارائه می‌دهند: «مهارت اجتماعی عبارت است از توانایی دست یابی صحیح و مناسب به اهداف». كامبز و اسلابی (1997) مهارتهای اجتماعی را توانایی تعامل با دیگران در یك زمینه اجتماعی و به صورت خاصی كه مورد پذیرش و ارزش اجتماعی باشد و در همان زمان موجب فایده شخص، فایده/ دو طرفه و فایده طرف مقابل شود، تعریف كرده است. در برخی تعاریف به تقویت كننده‌ها یا واكنش‌های مثبت و منفی دیگران به عنوان یكی از عوامل رفتارهای ماهرانه توجه شده است چنان كه (لیبت ولوینسون، 1973، به نقل از هنر کار) مهارتهای اجتماعی را توانایی‌های پیچیده جهت به حداكثر رساندن میزان تقویت‌های مثبت و به حداقل رساندن میزان تنبیه از دیگران تعریف كرده‌اند. رشا و آشر (1991) به نقل از فتحی، 1378) مهارت‌های اجتماعی را شامل رفتارهایی دانسته‌اند که در تعامل موفق و مناسب با دیگران به کار می‌رود و این مهارت‌ها با داشتن پایه در شناخت اجتماعی از قبیل ادراک اجتماعی و استدلال اجتماعی ظهور می‌یابند. 

 

 كارتلج و میلبرن (1980) مهارتهای اجتماعی را رفتارهایی كه در پاسخ به حوادث طبیعی نشان‌ها، خواسته‌ها یا ارتباطات دیگر كه توسط فرد یا افراد دیگر ایجاد می‌شود، می‌دانند. بر اساس دیدگاه گرشام (2001)، مهارت‌های اجتماعی، رفتارهای خاصی هستند كه شخص برای عملكرد شایسته در یك فعالیت اجتماعی از خود نشان می‌دهد (برای مثال مهارت گوش كردن فعال، ارتباط متقابل، نادیده گرفتن دیگری وغیره). استرایر  (1989) مهارت‌های اجتماعی را، به مثابه سازگاری متقابل فرد با محیط اجتماعی و در رابطه با دیگران می‌داند. اسلبی و گوارا   (2003)، مهارت‌های اجتماعی را مترادف با سازگاری اجتماعی می‌دانند. از نظر آنها مهارت‌های اجتماعی، عبارت است از توانایی ایجاد ارتباط متقابل با دیگران در زمینه خاص اجتماعی، بطوری كه در عرف جامعه قابل قبول و ارزشمند باشد (بیگی و فیروز بخت، 1378). 

 

در كل، بررسی تعاریف مختلف از مهارت‌های اجتماعی نشان می‌دهد كه علی رغم شباهتهای زیاد و نكات مشترك در بسیاری از تعاریف، باز هم یك توافق كلی در این زمینه كه حقیقتاً مهارتهای اجتماعی چیست، وجود ندارد. برخلاف فیلیپس، فارن هام   (1999) عدم توافق در تعریف مهارتهای اجتماعی را موضوع مهمی نمی‌داند و بر عدم وجود توافق در مورد یك اصطلاح روانشناسی اشاره می‌كند كه هیچ گاه مانع پیشرفت این رشته نبوده است از سوی دیگر تعاملات اجتماعی، موضوعی است كه به سرعت در حال تغییر وهمچنین فرایند بسیار پیچیده‌ایی است به طوری كه فهم حتی قسمت كوچكی از این فرایند بسیار سخت است. به این ترتیب تعجب‌آور نیست كه در ادبیات پژوهشی تعاریفی متعدد از مهارتهای اجتماعی وجود دارد. با توجه به عوامل بالا، تعریفی كه می‌توان از مهارتهای اجتماعی ارائه داد به شرح زیر است: 

«فرایندی كه بدان وسیله فرد، مجموعه‌ای از رفتارهای اجتماعی معطوف به هدف، مرتبط با یكدیگر و متناسب با موقعیت انجام می‌دهد، رفتارهایی كه یاد گرفته شده و تحت كنترل فرد می‌باشند» (نوری، 1379). 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل دوم: مروری برمبانی نظری و  پیشینه پژوهش

 

مبانی نظری مهارتهای اجتماعی

2-5 مهارتهای اجتماعی 20

2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی 20

2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی 20

2-5-3 تعریف مهارت‌های اجتماعی 22

2-5-4 ویژگی‌های مهارتهای اجتماعی 24

2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25

2-5-6 طبقه‌بندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد 26

2-5-7 فرایند‌های عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی 27

2-5-7-1 مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف 28

2-5-7-2 مهارت‌های مربوط به شناخت اجتماعی 28

2-5-8 پیامد‌های مهارتهای اجتماعی 29

2-6 مهارت‌های اجتماعی نابینایان 30

2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان 30

2-6-2 ویژگی‌های و محدودیت‌های روانشناختی کودکان نابینا 31

2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیند‌های تحول روانی 35

2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38

2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40

2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان 43

2-6-7 اهمیت مهارت‌های افراد آسیب دیده بینایی 45

2-7 شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی 46

 

پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی

2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49

2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور 49

2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران 51

 

منابع

 

 

 

 

 

 

 

 

  • امکان سنجی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی

    امکان سنجی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی استقرار مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش امکان سنجی استقرار مدیریت دانش استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانه دانشگاه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانه دانشگاه وضعیت کتابخانه دانشگاه…

  • پایان نامه بررسی حق الناس در روابط اجتماعی از نگاه قرآن

    پایان نامه بررسی حق الناس در روابط اجتماعی از نگاه قرآن پایان نامه حق الناس، اسلام، روابط اجتماعی رفتن به سایت اصلی چكیده هرچیز كه حقى از مردم در آن باشد، درحیطه حق الناس قرار مى‌گیرد. تاكید اسلام بر رعایت…

  • جهانی شدن و آموزش و پرورش از نگاه بخش آموزش کمیسیون ملی جهانی یونسکو

    جهانی شدن و آموزش و پرورش از نگاه بخش آموزش کمیسیون ملی جهانی یونسکو جهانی شدن آموزش و پرورش جهانی شدن آموزش و پرورش بخش آموزش کمیسیون ملی جهانی یونسکو جهانی شدن و آموزش و پرورش از نگاه بخش آموزش…

  • دانلود پاورپوینت بررسی امنیت بهره برداری سیستم قدرت

    دانلود پاورپوینت بررسی امنیت بهره برداری سیستم قدرت سیستم قدرت امنیت بهره برداری سیستم قدرت عوامل مؤثربر امنیت سیستم قدرت بررسی امنیت بهره برداری سیستم قدرت دانلود پاورپوینت بررسی امنیت بهره برداری سیستم قدرت دانلود پاورپوینت برق دانلود پاورپوینت رشته…

  • عوامل موثر بر میزان موجودی در زنجیره تامین و ارائه راهکارهایی برای کاهش سطح آن بدون افزایش هزینه

    عوامل موثر بر میزان موجودی در زنجیره تامین و ارائه راهکارهایی برای کاهش سطح آن بدون افزایش هزینه زنجیره تامین مدیریت زنجیره تامین عوامل موثر بر میزان موجودی در زنجیره تامین کاهش سطح میزان موجودی زنجیره تامین بدون افزایش هزینه…

  • مقاله ترجمه شده رشته مکانیک و مواد با عنوان مدل ساختار مایع تعاملی برای نانو لوله های کربنی با در نظرگرفتن اثر اندازه‎ ‎نانو جریان و نانو ‏ساختار

    مقاله ترجمه شده رشته مکانیک و مواد با عنوان مدل ساختار مایع تعاملی برای نانو لوله های کربنی با در نظرگرفتن اثر اندازه‎ ‎نانو جریان و نانو ‏ساختار عدد نودسن پارامتر ‏ویسکوزیته بی ثباتی واگرایی سرعت جریان بحرانی تعامل ساختار…

  • جزوه آناتومی استاد مربوطی

    جزوه آناتومی استاد مربوطی جزوه آناتومی استاد مربوطی رفتن به سایت اصلی جزوه آناتومی استاد مربوطی پاورپوینت 13 جلسه تشکیل کلاس در طول ترم مناسب جمع بندی و مطالعه ایام امتحانات مناسب اساتید و کنفرانس دانشجویان   شامل مباحث زیر…

  • پرسشنامه استاندارد سنجش نگرش افراد نسبت به اینترنت

    پرسشنامه استاندارد سنجش نگرش افراد نسبت به اینترنت پرسشنامه نگرش نسبت به اینترنت پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به اینترنت پرسشنامه استاندارد سنجش نگرش نسبت به اینترنت پرسشنامه سنجش نگرش اینترنتی پرسشنامه سنجش نگرش اینترنتی دانشجویان پرسشنامه نگرش دانشجویان نسبت به…

  • تشکیلات قضایی ناظر بر اطفال بزهکار در حقوق ایران

    تشکیلات قضایی ناظر بر اطفال بزهکار در حقوق ایران بزهکاری اطفال در حقوق ایران بزهکاری اطفال در ایران تاریخچه بزهکاری اطفال در ایران بزهکاری اطفال در قانون جدید کار تحقیقی بزهکاری اطفال پایان نامه بزهکاری اطفال بزهکاری اطفال در حقوق…

  • مقاله رشته علوم اجتماعی با عنوان بزهكاری به عنوان آسیب اجتماعی

    مقاله رشته علوم اجتماعی با عنوان بزهكاری به عنوان آسیب اجتماعی بزه بزهكاری پیشگیری از جرم بزهكاری نوجوانان دانلود مقاله رشته علوم اجتماعی با عنوان بزهكاری به عنوان آسیب اجتماعی استراتژی های پیشگیری از بزهكاری مدل تحلیلی بررسی عوامل موثر…