مبانی نظری مدیریت دانش

مبانی نظری مدیریت دانش

مبانی نظری مدیریت دانش
دانلود مبانی نظری مدیریت دانش
پیشینه تحقیق مدیریت دانش
ادبیات نظری مدیریت دانش
فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش
ادبیات و مبانی نظری مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان‌نامه رشته مدیریت

مبانی نظری مدیریت دانش

 

 

 

 

مقدمه

نقش دانش به عنوان گرانبهاترین سرمایه هر سازمان طی دهه اخیر بسیار بیشتر شده است و موفق ترین سازمانها و شرکتها در دنیا شرکتهایی هستند که از گنج های نهفته در اذهان کارکنان خویش بهره بالاتری ببرند مانند شرکت های ساپ [1] ، تولید گر نرم افزار که در سرمایه گذاری بازار بورس و لکس واگن را پشت سر گذاشته یا شرکت اینترنتی نت اسکیپ [2] که از اپل پیشی گرفته و یا مایکروسافت [3] متفکرترین کارخانه که شرکت های عظیمی مانند بوئینگ و کداک را به حاشیه می راند (مدیریت دانش – گیلبرت پروست ، علی حسین خواه ، ص 12)

در حال حاضر ، بیشتر ارزش افزوده به دست آمده توسط سازمانها بوسیله دانش است نه تجهیزات و امکانات مادی سازمان چنانکه پروفسور سرشناس آمریکایی ، جیمز براین کوین[4] اظهار می کند در خیلی از شركت ها سه چهارم ارزش افزوده در انحصار دانش خاصی می باشد (کوین 1993[5])

و چارلز هندی [6] نظریه پرداز پیشروی مدیریت اعتقاد دارد  که ما هم اکنون در مرحله ای هستیم که ارزش سرمایه فکری شرکت اغلب چندین برابر دارائی مادی آن است (مدیریت دانش – گیلبرت پروست ص13)

بنابراین مدیریت دانش یا هنر ایجاد ارزش افزوده ازاین سرمایه ناملموس به عنوان یک پارامتر بسیار تأثیر گذار از اهمیت و  ارزش ویژه ای برخورداراست. از سوی دیگر مدیریت مدارس جایگاهی است که در اتخاذ تصمیمات مختلف استفاده از مدیریت دانش و تجارب مکتسبه توسط سایر مدیران ضروری می باشد .

بسیاری از بزرگان علم مدیریت ، در تکامل مبحث مدیریت دانش موثر بوده و درا ارئه و ترویج آن تلاش زیادی نموده اند . که در میان آنان چهره های شاخصی همچون پیتر دراکر، پاول استراوس من و پیتر سنگه از آمریکا را می توان نام برد که با تمرکز بر روی سازمانهای یادگیرنده ابعاد فرهنگی مدیریت دانش را به وجود آورده اند. لئونارد بارتون دانشمند دیگری است که توانست کاوشهای قابل توجهی را در شرکت استیل چاپاول ارائه دهد ، شرکتی که مقالات و مستندات خود را با عنوان «بهار زیبا از دانش » و «ساختن منابع نوآوری »در مجله هاروارد بیزینس ارائه نمود .

آقای اورت راجرز[7] در دانشگاه استانفورد با نفوذ در بحث نوآوری، تحقیقاتی را در سالهای 1971-1970 به انجام رسانید . و علاوه بر ایشان آقای توماس آلن نیز در همین سالها در موسسه تکنولوژی ماساچوست تحقیقاتی در خصوص انتقال اطلاعات و فناوری انجام داد. و در سال 1987 ، افزودن هوش بشری توسط آقای داواینگل بارت به جهان علم عرضه شد و توانست سریعا به عنوان یک نرم افزار گروهی و کاربردی ، توانمندی خود را در رابطه با سایر سیستمها و نرم افزارهای کاربردی نشان دهد .

در اواسط سال 1980 دانش به عنوان دارایی رقابتی میان سازمانها مطرح شد واستفاده و ترویج فن آوری رایانه موجب گردید تا مجموعه وسیعی از اطلاعات با حجم بالا در سازمانها ذخیره سازی و مورد بازیافت قرار گیرد که این خود یکی از عوامل مهم تلخیص اطلاعات مهم و کاربردی و خلاصه نمودن آنها به شکل کارکردی یا بهره مندی از پدیده ی دانش بود .سیستم مدیریت دانش به عنوان یک وسیله بیش منظوره [8] توسط راب اکسینوودان مک کراکن مطرح گردید و سرانجام مثال برجسته طراحی های وب که در طول یک دهه به سیر شکل گیری مدیریت دانش کمک نموده است. در سال 1980 سیستمهای مدیریت دانش بر مبنای فعالیت های انجام شده در زمینه هوش مصنوعی و سیستمهای هوشمند توسعه یافت تا مفاهیم تازه ای با عنوان دانش اکتسابی مهندسی دانش و سیستمهای مبتنی بر دانش و هستی شناسی بر مبنای رایانه به جهان عرضه شد .

در سال 1989 جهت آماده سازی مدیریت دانش بر مبنای فن آوری مجموعه ای از سازمانها در آمریکا کار خود را آغاز نموده تا پیشگام بودن خویش را جهت منظور نمودن مدیریت دانش به عنوان سرمایه در سازمانها اعلام نمایند . و برای اولین بار مقالات و مطالب مرتبط با مدیریت دانش در نشریاتی همچون هاروارد بیزینس ، دانش سازمانی [9]و نشریه مدیریت اسلون [10] و سایر نشریات معتبر جهانی به چاپ رسیدند .

اولین کتاب پیرامون یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در سال 1990 منتشر شد و می توان از کتاب «پنج اصل » پیتر سنگه و یا کتاب «انقلاب ارزش دانش » ساکایی به عنوان اولین کتابها نام برد . در همین سالها بود که تعدادی از شرکت های مشاوره ای کار خویش را پیرامون مدیریت دانش آغاز کرده و تعدادی از شرکت های معتبر آمریکایی ، اروپایی و ژاپنی برنامه های مدیریت دانش خود را نهادینه نمودند .

در سال 1991 در مراکز انتشاراتی مشهور مطالبی پیرامون مدیریت دانش به چاپ رسیدند که این در حالی بود که کتاب «قدرت فکر » تام استوارت در مجله پرطرفدار فورچون [11] چاپ شد .

شاید بتوان گفت وسیع ترین کار تحقیقاتی پیرامون مدیریت دانش در سال 1995 توسط آقایان ای کوجیرو نافوکاو هیروتاکاتاکی شی در سازمان خلق دانش با عنوان «چگونه شرکتهای ژاپنی نوآوری و پویایی را به وجود می آورند ؟» انجام پذیرفته است (یاریگرروش ، 1382 ، ص 38-37)

در سال 2000 برای اولین بار دوره کارشناسی ارشد مدیریت دانش با حضور 1600 مدیر از سراسر جهان در دانشکده بازرگانی دانشگاه اپن یونیورسیتی [12] انگلستان افتتاح و آغاز گردید .

[1] SAP

[2]   Net scape

[3] Microsoft

[4]  James brian Quinn

[5] See also (sveily 1997 ; Davenport & preusak1998;Edvinson & Maloue1997 stwart 1997)

[6]  Charles Handy

[7] Evertt Rogers

[8] Hyper media

[9] Organization knowledge

[10] Sloan management review

[11]  fortun

[12]  Open university

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

فصل دوم – مروری بر ادبیات تحقیق 13 

1-2 مقدمه 14

2-2 مدیریت دانش 15

1-2-2 تاریخچه مدیریت دانش 15

2-2-2 مفهوم دانش 22

1-2-2-2 داده 22

2-2-2-2 اطلاعات 23

3-2-2-2 دانش 24

3-2-2 مدیریت دانش 28

1-3-2-2 اجزای سیستم مدیریت دانش 29

4-2-2 رویكردهای مدیریت دانش 31

5-2-2 تقسیم بندی تصمیم گیریهای مدیران مدارس براساس فرضیه های تحقیق 36

1-5-2-2 استراتژی كد گذاری دانش 37

2-5-2-2 استراتژی شخصی سازی 38

3-5-2-2 انتخاب استراتژی صحیح 39

6-2-2 مدلهای مدیریت دانش 39

1-6-2-2 پیتر تیندال 42

2-6-2-2 برنت گالوپ  42

3-6-2-2 تایمو كوزا 45

4-6-2-2 الیاس اوادو/ حسن خیزی 50

5-6-2-2یوچنگ لینن / پینگ  تسرینگ  54

6-6-2-2 ناسا 55

7-6-2-2مدل سنگ بنای فرآیند  دانش 58

8-6-2-2 كازوی  61

9-6-2-2جی لیبو وتیز و همكاران  61

7-2-2 نتایج مدیریت دانش 62

 

منابع و مآخذ 

 

 

فهرست جدول ها 

جدول (1-2) تاریخچه ی مدیریت دانش 20

جدول (2-2) برخی از مدلهای مدیریت دانش 41

 

 

فهرست نمودارها                                                                                  

نمودار (1-2) رابطه بین داده، اطلاعات و دانش 25

نمودار (2-2) چارچوب عمومی سیستم مدیریت دانش ( گالوپ) 42

نمودار(3-2 ) چارچوب چرخه دانش ( گالوپ) 44

نمودار (4-2 ) چرخه ی چهار مرحله ای فرآیندهای هماهنگی ( مدل کوزا) 46

نمودار (5-2) فرآیندهای عملیاتی ( مدل کوزا ) 47

نمودار(6-2) سطح پائین فرآیندهای هماهنگی ( مدل کوزا ) 48

 

 

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی 4

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی 4 مبانی نظری فرهنگ سازمانی چارچوب نظری فرهنگ سازمانی پیشینه فرهنگ سازمانی پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی پیشینه پژوهش فرهنگ سازمانی پیشینه خارجی فرهنگ سازمانی پیشینه داخلی فرهنگ سازمانی تاريخچه فرهنگ سازماني تاریخچه فرهنگ…

  • مطالعات فنی و ارزیابی هزینه بسته بندی کالا

    مطالعات فنی و ارزیابی هزینه بسته بندی کالا دانلود پروژه مالی بسته بندی دانلود پروژه مالی دانلود پروژه مالی بسته بندی دانلود پروژه مالی رشته حسابداری دانلود پروژه مالی رشته حسابداری با عنوان بسته بندی دانلود پروژه بسته بندی مطالعات…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت دینداری

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت دینداری مبانی نظری معنویت دینداری پیشینه معنویت دینداری دانلود مبانی نظری معنویت دینداری پیشینه تحقیق معنویت دینداری ادبیات نظری معنویت دینداری فصل دوم پایان نامه معنویت دینداری مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت دینداری…

  • پروپوزال حقوق حاکم بر انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تعاونی

    پروپوزال حقوق حاکم بر انتقال سهم الشرکه در شرکتهای تعاونی انتقال قهری سهم الشركه ماهیت حقوقی سهم الشركه انتقال قراردادی سهم الشركه انتقال اختیاری سهم الشركه حقوق حاکم بر انتقال سهم الشرکه پروپوزال حقوق حاکم بر انتقال سهم الشرکه پروپوزال…

  • مدل سازی معادلات ساختاری عوامل موثر بر پرسه زنی اینترنتی

    مدل سازی معادلات ساختاری عوامل موثر بر پرسه زنی اینترنتی سایبرلوفینگ گرایشات رفتاری پایان نامه مدیریت منابع انسانی مدل سازی معادلات ساختاری پرسه زنی اینترنتی وزارت صنعت و معدن و تجارت اعتیاد به اینترنت تاثیرات سایبرلوفینگ بر احساسات کارکنان روش…

  • بازاریابی پارتیزانی (GUERRILLA MARKETING)

    بازاریابی پارتیزانی (GUERRILLA MARKETING) بازاریابی کسب و کار بازاریابی پارتیزانی تاکتیکهای بازاریابی پارتیزانی دانلود مقاله مدیریت با عنوان بازاریابی پارتیزانی تفاوتهای بازاریابی سنتی و پارتیزانی مراحل اجرای بازاریابی پارتیزانی رفتن به سایت اصلی بازاریابی پارتیزانی (GUERRILLA MARKETING)   چکیده امروزه…

  • بررسی مدیریت آموزشی در مدارس شاهد شهر تهران

    بررسی مدیریت آموزشی در مدارس شاهد شهر تهران مدیریت آموزشی در مدارس مدیریت آموزشی در مدارس شاهد بررسی مدیریت آموزشی در مدارس شاهد شهر تهران سنجش میزان رضایت شغلی دبیران زن تاثیر سبک رهبری مدیران بر رضایت شغلی سنجش تاثیر…

  • کارتحقیقی معاملات صغیر در حقوق ایران

    کارتحقیقی معاملات صغیر در حقوق ایران کارتحقیقی،معاملات،صغیر،حقوق ایران رفتن به سایت اصلی نتیجه گیری هرچند در مورد صحت و بطلان اعمال حقوقی صغیر ممیز اختلاف نظر های فراوانی در فقه و قانون مدنی دیده می شود اما با توجه به…

  • تحلیل فیلتر موجبری پنجره ای در صفحه H با روش تطبیق مد

    تحلیل فیلتر موجبری پنجره ای در صفحه H با روش تطبیق مد روش تطبیق مد موجبر پنجره ماتریس پراكندگی رفتن به سایت اصلی

  • گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر و آی تی با عنوان سخت افزار و شبکه های کامپیوتری

    گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر و آی تی با عنوان سخت افزار و شبکه های کامپیوتری مونتاژ یک کامپیوتر اسمبل کامپیوتر سخت افزار و شبکه های کامپیوتری دانلود گزارش کارآموزی رشته کامپیوتر و آی تی با عنوان سخت افزار و شبکه…