اثرات رتبه بندی شرکت های بیمه در ایران و طبقه بندی روش شناسی آن

اثرات رتبه بندی شرکت های بیمه در ایران و طبقه بندی روش شناسی آن

رتبه بندی در صنعت بیمه
متدولوژي رتبه بندي شركت هاي بيمه
مزایا و اثرات رتبه بندی شرکت های بیمه
دلایل و ضرورت رتبه بندی در صنعت بیمه ایران
مشكلات اجرايي رتبه بندي مؤسسات بیمه در ايران
چالش ها و محدودیت های رتبه بندی شرکت های بیمه در ایران
پایان نامه رتبه بندی در صنعت بیمه

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه رشته بیمه

اثرات رتبه بندی شرکت های بیمه در ایران و طبقه بندی روش شناسی آن

 

 

 

هدف از این پایان نامه اثرات رتبه بندی شرکت های بیمه در ایران و طبقه بندی روش شناسی آن بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد

 

مقدمه:
موضوع رتبه بندی بنگاههای اقتصادی کشور و تأثیر آن بر قدرت مانور شرکت های مورد رتبه بندی در سطح بازارهای داخلی و بین المللی بسیار حائز اهمیّت است و بی گمان، اهمیّت و ضرورت آن برای فعالان و برنامه ریزان اقتصادی کشور کاملاً مشخص است. اما اهمیّت هر نوع رتبه بندی تا حدود زیادی بستگی به میزان تخصص و تجربه و توانایی و اختیارات مؤسسات متصدی رتبه بندی دارد. با توجه به اینکه مؤسسات رتبه بندی بین المللی به دلایل سیاسی رغبتی به ارزیابی و رتبه بندی بنگاههای اقتصادی ایران ندارند، لذا در این زمینه باید به توانمندی های سازمان ها و مؤسسات داخلی اکتفا کرد (یاری، 1389، ص 34).

 

2-5-2- تعریف رتبه بندی:
–    رتبه بندی؛ ارزیابی و قضاوتی است که شخص ثالث یا یک سازمان مستقل و غیر ذینفع درباره اعتبار یک شرکت به عمل می آورد. 
–    رتبه بندی؛ سنجش یک موضوع با موضوعات مشابه به منظور تعیین و برتری آن نسبت به دیگران، این سنجش می تواند نسبت به وضعیت مالی یا اعتباری یک فرد یا یک موسسه باشد. رتبه بندی عبارتست از؛ تنظیم اشیاء یا افراد بر مبنای یک ویژگی معین یا مجموعه از اختصاصات آنها (عزیزی نقش، 1390). 

 

طبقات روش شناسي رتبه بندي:

فینچ روش شناسي رتبه بندي را سه طبقه ذيل معرفي مي كند كه عبارتند از :
الف) روش شناسي رتبه بندي درخواست شده؛
ب) روش شناسي رتبه بندي بدون درخواست؛
ج) روش شناسي رتبه بندي مبني بر همكاري.

 

در روش هاي فوق منابع اطلاعاتي هر روش متفاوت مي باشد. جهت رتبه بندي در روش شناسي رتبه بندي درخواست شده كه از آن تحت عنوان روش شناسي رتبه بندي تعاملي نيز ياد مي شود، هم از اطلاعات عمومي و هم از اطلاعات غير عمومي استفاده مي شود. جهت رتبه بندي در روش رتبه بندي بدون درخواست كه صرفاً يك رتبه بندي آماري مي باشد از اطلاعاتي كه در دسترس عموم می باشد، استفاده مي شود. در رتبه بندي مبتني بر همكاري، مؤسسه رتبه بندي از اطلاعات عمومي بعلاوه اطلاعات تكميلي كه ممكن است مستلزم تحقيق ميداني، مصاحبه و ساير انواع داده هاي خاص مورد نياز غير عمومي باشد، استفاده كند. در كل رتبه بندي مبتني بر همكاري يك روش شناسي قابل قبول تري مي باشد، چرا كه اين روش تضاد بالقوه منافع مبراست و از درجه بالايي از قابليت اعتماد در منابع اطلاعاتي خود برخوردار مي باشد. 

كي پي ام جي، روش شناسي هاي رتبه بندي را به دو دسته طبقه بندي مي كند. اين دو دسته شامل رتبه بندي توان مالي و رتبه بندي اعتباري (كفايت سرمايه ) مي باشد (میرزائی و صفری، 1388، ص 24). رتبه بندي قدرت مالي ديدگاهي در مورد توانايي شركت بيمه در پرداخت مطالبات بيمه گذاران ارشد و تعهدات به موقع آنها مي باشد. شركت هاي بيمه كه اعتبار آنها با توجه به يك بدهي خاص (بلند مدت و كوتاه مدت) ارزيابي مي شود مي توانند رتبه بندي بدهي دريافت كنند. 
لازم به ذكر است كه مؤسسه رتبه بندي نبايد به هيچ كدام از روش هاي فوق اتكا كند و در عوض بايد روش خاص خود را بر مبناي اطلاعاتي كه مستقيماً از موسسات بيمه دريافت مي كند شكل دهد (میرزائی و صفری، 1388، ص 25).

 مزایا و اثرات رتبه بندی شرکت های بیمه :-    توسعه شرکت و اقبال کارگزاران و نمایندگی ها برای اخذ نمایندگی؛
–    کمک به نهاد ناظر در امر نظارت؛
–    ارزیابی و ارزشیابی عملکرد در شرکت های بیمه؛ 
–    کمک به تصمیم گیری سرمایه گذران جهت خرید سهام شرکت های بیمه؛ 
–    کمک به وام دهندگان (مؤسسات مالی و اعتباری) جهت ارائه وام به شرکت های بیمه؛ 
–    کمک به تصمیم گیری مصرف کنندگان محصولات بیمه ای؛ 
–    خرید بیمه اتکایی (پیشین، 1388، ص 23). 

 

 

 

 

فهرست مطالب
2-5- مروری بر رتبه بندی در صنعت بیمه
2-5-1- مقدمه
2-5-2- تعریف رتبه بندی
2-5-3- منظور از رتبه بندی در صنعت بیمه
2-5-4- تفاوت مفهوم رتبه بندی با رده بندی
2-5-5- دلایل و ضرورت رتبه بندی در صنعت بیمه ایران
2-5-6- اهداف رتبه بندی شرکت های بیمه
2-5-7- مزایا و اثرات رتبه بندی شرکت های بیمه
2-5-8- چالش ها و محدودیت های رتبه بندی شرکت های بیمه در ایران
2-5-9- مشكلات اجرايي رتبه بندي مؤسسات بیمه در ايران
2-5-10- متدولوژي (روش شناسی) رتبه بندي شركت هاي بيمه
2-5-11- طبقات روش شناسي رتبه بندي
2-5-12- مهم ترين فاكتور هاي مؤثر در تعيين نوع متدولوژي رتبه بندي

2-6- مطالعات تجربی ارزیابی عملکرد 
2-6-1- جمع بندی ادبیات تحقیق
2-7- مدل پیشنهادی تحقیق
2-7-1- مدل کلان (مفهومی)
2-7-2- مدل خرد (عملیاتی)

منابع

  • بررسی روش های تعیین دبی زیست محیطی در نیروگاههای برق آبی جریانی

    بررسی روش های تعیین دبی زیست محیطی در نیروگاههای برق آبی جریانی دانلود مقالات برق دانلود مقالات مهندسی برق بررسی روش های تعیین دبی زیست محیطی در نیروگاههای برق آبی جریانی دبی زیست محیطی تعیین دبی زیست محیطی نیروگاههای برق…

  • ارزیابی رابطه رضایت شغلی کارمندان با رضایت مشتریان

    ارزیابی رابطه رضایت شغلی کارمندان با رضایت مشتریان رضایت مشتری رضایت شغلی کارکنان عوامل موثر بر رضایت مشتری عوامل موثر بر رضایت شغلی رابطه رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتری عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان پایان نامه رضایت شغلی…

  • تحقیق فرضیه های رقیب (ویژه درس تئوری های حسابداری)

    تحقیق فرضیه های رقیب (ویژه درس تئوری های حسابداری) دانلود تحقیق فرضیه های رقیب (ویژه درس تئوری های حسابداری) تحقیق فرضیه های رقیب (ویژه درس تئوری های حسابداری) تحقیق آماده ویژه درس تئوری های حسابداری فرضیه های رقیب فرض صفر…

  • پروپوزال ارزیابی ارتباط سبک های فرزندپروری والدین با گرایش به مواد مخدر فرزندان

    پروپوزال ارزیابی ارتباط سبک های فرزندپروری والدین با گرایش به مواد مخدر فرزندان پروپوزال گرایش به مواد مخدر پروپوزال شیوه های فرزندپروری گرایش به مواد مخدر در دانشجویان بررسی علل گرایش جوانان به مواد مخدر راه های پیشگیری از گرایش…

  • پایان نامه کارشناسی مکانیک گرایش ساخت و تولید با عنوان بررسی خواص پوششهای نانو در ابزارهای براده برداری

    پایان نامه کارشناسی مکانیک گرایش ساخت و تولید با عنوان بررسی خواص پوششهای نانو در ابزارهای براده برداری بررسی خواص پوششهای نانو در ابزارهای براده برداری خواص پوششهای نانو ابزارهای براده برداری دانلود پایان نامه ساخت و تولید دانلود پایان…

  • بررسی مفهومی و جایگاه حقوق اتباع خارجی در اسناد بین المللی

    بررسی مفهومی و جایگاه حقوق اتباع خارجی در اسناد بین المللی قواعد بین المللی حقوق بشر وضعیت حقوقی اتباع بیگانه حقوق بیگانگان در منابع حقوق بین الملل جایگاه حقوق بیگانگان در اسناد بین المللی حقوق بشر پایان نامه حقوق اتباع…

  • پرسشنامه بررسی تاثیر سطوح کیفیت ادراک شده و تاثیر آن بر درگیری ذهنی ، رضایت و تصمیم خرید بیمه عمر و پس انداز

    پرسشنامه بررسی تاثیر سطوح کیفیت ادراک شده و تاثیر آن بر درگیری ذهنی ، رضایت و تصمیم خرید بیمه عمر و پس انداز پرسشنامه سنجش كیفیت خدمات تست سرو كوال پرسشنامه استاندارد و جهانی كیفیت خدمات پرسشنامه سنجش كیفیت خدمات…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی مبانی نظری عزت نفس پیشینه تحقیق عزت نفس دانلود مبانی نظری عزت نفس مبانی نظری رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی مبانی نظری پیشرفت تحصیلی پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد شغلی کارکنان

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد شغلی کارکنان مبانی نظری عملکرد شغلی کارکنان دانلود مبانی نظری عملکرد شغلی کارکنان پیشینه تحقیق عملکرد شغلی کارکنان ادبیات نظری عملکرد شغلی کارکنان فصل دوم پایان نامه عملکرد شغلی کارکنان مبانی نظری و پیشینه…

  • پرسشنامه ارزیابی عملکرد با استفاده از مدل تعالی سازمانی

    پرسشنامه ارزیابی عملکرد با استفاده از مدل تعالی سازمانی پرسشنامه ارزیابی عملکرد پرسشنامه ارزیابی عملکرد با مدل تعالی سازمانی پرسشنامه ارزیابی عملكرد بر اساس مدل تعالی سازمانی پرسشنامه مدل تعالی سازمانی دانلود پرسشنامه تعالی سازمانی سوالات ارزیابی efqm نمونه پرسشنامه…